Pedagogen: Ny pedagogik och ökat våld i skolan



Under de senaste fem åren har våldsanmälningarna på låg- och mellanstadieskolor i Sverige ökat med cirka 60 procent, med majoriteten av anmälningarna gällande våld mot lärare. Enligt universitetslektor Martin Karlberg, som forskar om ledarskap i klassrummet vid Uppsala universitet, kan en orsak till detta vara en förändrad pedagogisk trend.

Enligt Karlberg har Sverige gått från ett mer auktoritärt skolsystem till ett system där eleverna förväntas ta ett högre ansvar och vara mer delaktiga. Tyvärr kan vissa elever ha svårt att hantera detta ansvar och delaktighet, vilket kan leda till ökad problematik i skolorna.

Karlberg påpekar också att det finns stor ojämlikhet i svensk skola när det kommer till besvärligheter i olika skolor och klassrum. Han menar att ett fåtal stökiga elever kan hanteras av läraren och påverkas positivt av sina klasskamrater, men att om det finns flera problematiska elever i en klass kan det påverka hel gruppen negativt.

Forskning visar att det behövs ungefär åtta välfungerande elever för att kunna påverka en stökig elev positivt. Om det finns flera stökiga elever i en klass riskerar de positiva grupprocesserna att misslyckas och en negativ spiral kan uppstå istället.

Det finns problem att lösa inom skolsystemet för att hantera dessa ökade våldsanmälningar och problematiska situationer i klassrummen. Martin Karlberg diskuterar möjliga lösningar i en video som kan ses ovan.