Trasiga nödlampor, inställda resor och underbemannade flighter.
Flera resenärer och anställda på SAS vittnar nu om sina erfarenheter av Smartlynx.
– Vi i personalen undviker i den mån vi kan att själva åka med Smartlynx som passagerare, just på grund av att det varken känns seriöst eller säkert, säger en pilot på SAS.
Efter Aftonbladets artikel om problemen kopplade till SAS:s nya partner Smartlynx har både resenärer och anställda på SAS hört av sig med vittnesmål kopplat till underleverantören.
De vittnar om underbemannade flighter, trasiga nödlampor, smutsiga plan och hur samarbetet skadar SAS varumärke.
Flera anställda, som vill vara anonyma, vittnar om att de aldrig själva skulle flyga med Smartlynx privat.
Sena ändringar och osäkra plan
Andra SAS-resenärer berättar att resor bokats av sent och ändrats från SAS till Smartlynx.
”Vi har bokat en resa sedan lång tid tillbaka med SAS, den är nu bytt till Smartlynx utan att vi fått kännedom om det. Det lutar mot att vi kommer köpa en ny biljett med ett annat bolag. Så det blir dubbelbetalning för resan”, skriver en resenär.
En upplevelse av bristande säkerhet och bristande språkkunskaper lyfts även som återkommande problem. En resenär uppger också att hon behövt tolka mellan personal och ensamresande barn.
Ett annat återkommande klagomål är smutsiga plan.
Andra berättar att nödlampor lossnat och trillat ner.
”Vid start hörde jag hur något föll mot golvet. Det visade sig vara exit-skylten från nödutgången som trillat loss från väggen. Vid en eventuell nödsituation med rök i kabinen hade det varit svårt att hitta fram till dörren”, skriver resenären Robert som rest med Smartlynx.
Anställda undviker Smartlynx
Anonyma SAS-piloter som hört av sig vittnar om hur piloter på Smartlynx har svårt att kommunicera med flygledningen och menar att samarbetet med det lettiska flygbolaget inte kan vara bra för SAS-varumärke.
”Man tror man bokat SAS men kommer till detta”, berättar en av piloterna och fortsätter: ”Det finns inte på kartan att jag reser privat med dessa flyg”.
”Tar självklart till oss av kritiken”
SAS menar själva att man inte kompromissat med säkerheten och att lösningen med underleverantörer inte är permanent.
”Vi tar självklart till oss av kritiken om våra kunder inte är nöjda med den produkt vi levererar och försöker justera, men återigen – detta är en temporär lösning för att ta oss igenom sommaren och flyga våra kunder till sina resmål. Det kan uppfattas som att våra underleverantörer inte upplevs som ett renodlat SAS vad gäller själva produktupplevelsen ombord, men vi kan garantera att vad gäller säkerheten så är det inget vi kompromissar på vid några som helst tillfällen.”, skriver Tonje Bjerve Sund, SAS norska presschef.
Läs hela intervjun med SAS här.