Skärpta regler för vattenskotrar ger resultat



Skärpt lagstiftning för vattenskotrar ger resultat och nyligen skärptes regelverket igen för att öka säkerheten.

– Vi ser att de flesta på vattenskotrar i ökad utsträckning faktiskt följer trafikreglerna, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningen.

I flera steg har regelverket kring vattenskotrar skärpts. Förra året infördes lagkrav på att alla som kör vattenskoter måste ha ett förarbevis och ännu tidigare blev det möjligt att bötfälla förare som kör på ett onödigt störande sätt.

För två månader sedan skärptes reglerna igen och nu måste alla som vill köra vattenskoter genomgå en speciell utbildning för att få ett förarbevis, oavsett tidigare meriter.

Fler följer reglerna

Förändringarna i regelverket har gett resultat. Sedan en tid tillbaka har Kustbevakningen kunnat se skillnader i beteendet hos vattenskoterförare.

– Vi ser att de flesta på vattenskotrar i ökad utsträckning faktiskt följer trafikreglerna, säger Mattias Lindholm, talesperson på Kustbevakningen.

– Det är inte så märkligt eftersom det krävs en kurs eller en utbildning för att få ett förarbevis och därmed höjs kunskapsnivån om vilka regler som gäller.

Många utbildar sig

På Sjösportskolan i Stockholm är kursen under fredagens utbildningstillfälle fullbokad. Totalt har sex vattenskoterförare anmält sig till den speciella utbildningen som nu krävs för att få köra.

– Jag tror verkligen att det är jättenödvändigt, säger kursdeltagaren Ingela Lindström som går utbildningen tillsammans med sin familj.

– Det är ett starkt fordon och det har trots allt varit ganska mycket olyckor de senaste åren just för att folk kanske inte respekterar att man måste köra försiktigt.

Tillsammans med en instruktör börjar Ingela Lindström och resten av deltagarna att kontrollera att det finns tillräckligt med olja i fordonet.

Tidigare under dagen har samtliga deltagit i en teoretisk del och nu börjar den mer praktiska undervisningen, där de ska få lära sig hur skotern fungerar och beter sig i olika situationer.

Bland annat får deltagarna testa att nödbromsa och svänga i olika hastigheter. Jesper Andersson som är platsansvarig för Sjösportskolan tror att utbildning är en viktig del i att öka säkerheten.

– Fördelen är att alla får en gemensam lägsta nivå, säger Jesper Andersson.

Svårt att nå alla

Men samtidigt tror han inte att all omdömeslös körning med vattenskotrar som varit kommer att upphöra, trots en skärpt lagstiftning.

– De som kör så att de skadar sig själva och andra, problemet där är inte att de har dålig utbildning utan problemet är att de har dåligt omdöme. Har du dåligt omdöme så kommer du inte gå på en utbildning heller, säger Jesper Andersson.

Kustbevakningen har också svårt att se att fordonet inte kommer kräva resurser från myndigheter i framtiden.

– Jag tror att man kommer rätt långt, men man kommer aldrig hela vägen och jag tror att det ligger lite i vattenskoterns natur, säger Mattias Lindholm, talesperson på Kustbevakningen.

– Det är en båt som faktiskt uppmuntrar till ett lekfullt beteende.