Att hitta en hållbar lösning för att bärga Estonias bogramp



Det har uppstått tekniska problem med att bärga Estonias bilramp, en viktig pusselbit för att förstå förloppet när färjan sjönk.

Den tolv ton tunga bilrampen, som skulle fungera som ett skydd mot att vatten kunde tränga in i Estonia, var tänkt att bärgas vid lunchtid på måndagen.

Enligt Jörgen Zachau, utredningsledare vid Statens haverikommission, finns det en risk att rampen spricker.

– Om vi lyfter när rampen fortfarande står nere i leran riskerar vi att knäcka den eller dra sönder den. Därför är tanken att vi ska gräva fram hela utsidan av rampen och frilägga den innan vi påbörjar lyftet, säger Zachau.

Arbetet beräknas pågå under måndagskvällen och det kan dröja till midnatt eller natten mot tisdagen innan ett bärgningsförsök kan göras.

FAKTA
Därför undersöks Estonia igen
Beslutet att göra nya undersökningar vid Estonia grundar sig på fynd som visades upp i en dokumentärfilm från 2020. Tidigare okända hål i skrovet uppdagades och teorier om hur de uppstått presenterades.
Estlands olycksmyndighet bestämde sig för att inleda en ny utredning för att granska uppgifterna. Svenska och finländska myndigheter tillfrågades om att delta i utredningsarbetet.
Under sommaren 2021 och 2022 har man bland annat fotograferat utsidan av fartyget och tagit prover av bottnen.