En otrolig navigeringsmiss



Det är oklart om Belarus kränkning av polskt luftrum var en felnavigation eller en avsiktlig provokation, enligt överstelöjtnant Joakim Paasikivi från Försvarshögskolan i Stockholm. Trots att en felnavigering kan vara möjlig på grund av låg höjd, dåligt väder och mörker, minskar möjligheten för det när det var ljust och vackert väder. Paasikivi spekulerar att Belarus kan ha velat testa gränserna genom att provokativt kränka luftrummet. Dock förväntas inte en stark reaktion på grund av Polens och Natos önskan att inte eskalera situationen till en öppen konflikt. Paasikivi tror inte att en reaktion liknande den i Turkiet 2016, där ett ryskt flygplan sköts ner, kommer att inträffa. De helikoptrar som kränkte luftrummet beskrivs som vanliga inom försvaret, varav den ena är tungt beväpnad och bepansrad för attack eller eskort, medan den andra är en transporthelikopter som eventuellt är beväpnad. Helikoptrarna tränade i Belarus nära den polska gränsen och åkte in över Polen. Polen hävdar att kränkningen skedde på låg höjd, vilket gjorde det svårt att upptäcka dem med radar, medan Belarus förnekar kränkningen och beskriver anklagelserna som långsökta. Belarus menar att detta ger Polen en möjlighet att rusta upp vid gränsen.