Skolverket uppmanar lärare att ändra sina arbetssätt för att uppmärksamma fusk med textroboten Chat GPT. Skolverket har ännu inte tagit fram riktlinjer för att bekämpa fusket, men ger några rekommendationer till lärare. Man föreslår att inlämningsuppgifter, särskilt de som utgör en del av betygsunderlaget, ska göras under kontrollerade former i skolan istället för hemma. Skolverket ser inte Chat GPT som en anledning att ta bort hemuppgifter helt, men lärare bör vara uppmärksamma på hur elever utformar sina svar vid distansarbeten. För att säkerställa att hemuppgiften är elevens eget arbete, föreslår Skolverket att lärare ställer följdfrågor i klassrummet. Skolverket uppmuntrar också lärare att vara medvetna om den tekniska utvecklingen och hur tekniken kan öka fusket. Under hösten kommer Skolverket att ge mer stöd och uppdaterade resurser till lärare samtidigt som man undersöker hur textrobotar och artificiell intelligens kan användas i undervisningen.