Skolornas ojämlikhet och bristande stöd åt elever med olika förutsättningar är problematiskt och kräver åtgärder. Detta påpekas av Peter Fredriksson, Skolverkets generaldirektör, i en artikel på DN Debatt.
Skolverket kommer att presentera sin bedömning av skolväsendet för förskolan, skolan och vuxenutbildningen under fredagen. Trots att svenskarnas kunskapsnivå är relativt hög internationellt sett, finns det flera oroande trender enligt Skolverket. Bland annat ökar skillnaderna mellan elevernas prestationer och mellan olika huvudmän och skolor.
Peter Fredriksson konstaterar att svenska skolor inte lyckas kompensera för elevernas olika förutsättningar och att skolan inte är en likvärdig arena för alla elever. För att åtgärda detta listar Skolverket flera viktiga åtgärder, såsom att attrahera fler kvalificerade och erfarna lärare till skolor med sämre socioekonomiska förutsättningar och att erbjuda tidigare stödinsatser till elever med behov.
För att uppnå ökad jämlikhet anser Skolverket att staten måste ta ett större ansvar genom att omforma den statliga finansieringen av skolan. Det finns en stor variation mellan kommuner i hur de fördelar resurserna till skolan och staten behöver därmed ta en mer långsiktig styrning av den ekonomiska aspekten av skolan, enligt Peter Fredriksson.