Trots tre år gamla löftet används fortfarande den kritiserade loggan här.



Debatten om kulturell appropriering och kränkning av urfolk har varit intensiv under 2020. Flera företag och idrottslag har anklagats för detta och tvingats ändra sina namn och loggor. Ett exempel är det amerikanska fotbollslaget Washington Red Skins, som bytte namn. Även det svenska hockeylaget Frölunda bytte logga.

Ett av de företag som hamnade i skottgluggen var norska Diplom-is. Deras logga föreställde en inuit-tjej och använde benämningen ”Eskimonika”, vilket ansågs kränkande. I december 2020 lanserade företaget en ny logga efter att ha tagit till sig av kritiken. Den nya loggan var lik den gamla, men tjejen bar nu jacka och mössa och fick namnet Iselin. Detta hyllades av Sametinget i Norge.

Nu, tre år senare, visar det sig att företaget fortfarande använder den gamla loggan. Den syns på glassförpackningar, i företagets app och i reklamfilmer på Youtube. Dessutom har 160 av företagets 200 bilar fortfarande den gamla loggan.

Martin Kjekshus, administrativ direktör på Diplom-is, erkänner att det har tagit längre tid än planerat att byta ut loggan. Han säger att de har haft ekonomiska utmaningar och prioriterat annat. Han försäkrar dock att alla bilar och produkter kommer att få den nya loggan, men vågar inte sia om hur lång tid det kommer ta.

Enligt den norska marknadsföringsexperten Trond Blindheim förstår han att det tar tid och kostar mycket pengar att göra sådana förändringar. Han tycker dock att företaget aldrig borde ha låtit sig påverkas av kritiken från början och borde ha behållit den flicka som hon var. Han anser att det inte är någon skillnad mellan den gamla och den nya loggan.