Omkring tio procent av livsmedelsföretagen i Sverige ger felaktig information om allergener, vilket har lett till problem för personer med astma, allergi eller överkänslighet. Livsmedelsverket och Socialstyrelsen har därför föreslagit en nationell strategi för att åtgärda detta problem och minska förekomsten av allergiska besvär. Strategin ska inkludera en klar ansvarsfördelning, samordning, tydliga mål och uppföljning. Livsmedelsföretagen anses ha en viktig roll i detta arbete, då de är inblandade i hela produktions- och försäljningskedjan. Genom att öka kunskapen om riskerna med allergener i produktionen och serveringen av livsmedel kan företagen bättre följa lagstiftningen och producera säkrare produkter. Målet är att göra det bättre för personer med matallergi. Regeringen gav Livsmedelsverket och Socialstyrelsen i uppdrag att undersöka åtgärder för att minska antalet allergiska besvär förra sommaren, och de föreslår nu denna nationella strategi. Strategin ska även inkludera säkerställande av säkra livsmedel, förebyggande åtgärder och en god och jämlik vård.