Riskerna med att genomföra ett köttbullsexperiment i skolan



Livsmedelsverket ser både fördelar och risker med försöket i Bollnäs där elever dagligen serveras köttbullar och makaroner vid sidan av den ordinarie skolmaten. Emelie Eriksson, kostekonom på Livsmedelsverket, menar att det är viktigt att äta varierat och att det finns en risk att elever som inte behöver äta köttbullar och makaroner ändå gör det. Hon påpekar även att ansvaret att välja varierad mat inte borde ligga på barnen och att skolmåltiden har en viktig funktion, särskilt för dem som inte har möjlighet att äta näringsriktig mat. Hon håller dock med om att det är bättre att äta köttbullar och makaroner än ingenting, men att man även behöver titta på andra anpassningar för att förbättra måltidsmiljön och öka intresset för att äta. Cecilia Olsson, docent i kostvetenskap vid Umeå Universitet, menar att synen på experimentet kan variera beroende på hur man ser på skolmaten i stort. Om man ser det som att eleverna ska bli mätta och orka med skoldagen är det ett rimligt experiment, men om man ser skolmaten som en del av den pedagogiska verksamheten och att eleverna ska lära sig genom måltiderna, är det en smal åtgärd. Livsmedelsverket hoppas på att Bollnäs kommun följer upp försöket och att det genomförs fler utvärderingar för att få mer kunskap om vad barn faktiskt äter i skolan. Det finns tyvärr många barn som äter alltför lite av skolmaten, avslutar Eriksson.