Ny digital vårdupplysning för många fel



Tre av tio patienter sorterades fel i det nya digitala sjukvårdsupplysningssystemet som många av landets regioner har tecknat avtal med, enligt SVT Nyheter Skåne. Systemet är en chattbot och fungerar som första kontakt mellan vårdguiden 1177 och patienten istället för ett telefonsamtal till en sjuksköterska. Genom att svara på frågor och beskriva symtom ska patientens behov kunna avgöras, och denne kan antingen få råd om egenvård, chatta med en sjuksköterska eller ha ett videomöte med en läkare. En intern rapport som SVT har tagit del av visar emellertid att systemet medför stora risker för patientsäkerheten, då patienter i tre av tio fall har fått fel prioritering. Ett av regionerna som har testat chattboten är Västra Götalandsregionen, men tjänsten pausades efter att brister upptäcktes under en testkörning. Bolaget bakom systemet motsätter sig dock uppgifterna och hävdar att chattboten är mer exakt i sin prioritering än en riktig sjuksköterska.