Så blir det tuffare att frige fångar



Kriminalvården har tagit fram nya rutiner för att öka säkerheten vid transporter efter två dramatiska fritagningar tidigare i år. Åtgärderna innebär bland annat att den frihetsberövade får veta så lite som möjligt om transporten och att möjligheterna till kommunikation begränsas. Dessutom kommer fler transporter att ske med poliseskort och fler av Kriminalvårdens bilar kommer att vara omärkta. Enligt Joacim Trybom, chef för nationella transportenheten, har redan hälften av åtgärderna implementerats och resten kommer att ta tid beroende på deras omfattning. Trybom betonar vikten av samarbetet med polisen och säger att det är första gången hotet kommer utifrån istället för att vara inne i transporten. Trots att personalen känner sig mer förberedd och trygg kan man aldrig garantera att det inte kommer att ske fler fritagningar, men åtgärderna gör det betydligt svårare. Trybom menar att fritagningarna tidigare i år hade förhindrats i stor utsträckning med de nya åtgärderna på plats. Åtgärderna inkluderar begränsad tillgång till information och kunskap om den frihetsberövade och destinationen, begränsad kommunikation för den intagne inför transporten, poliseskort och ökad synlighet för transporterna genom omärkta bilar och civil klädsel, samt fler skottsäkra fordon och förstärkt transportutbildning för Kriminalvården.