Årets Ars Fennica-utställning på Kiasma i Finland är en mångfasetterad samling av olika konstnärers verk. Det finns en variation av konst som stimulerar fantasin, meditationen och uppmärksamheten hos besökarna.
En av de starkaste kandidaterna till priset är svenska konstnären Lap-See Lam. Hennes verk skapar en saga på fyra väggar och ett golv, där barn fångas av ett hemskt undervattensmonster som tvingar dem att mätta hans hunger. Hon inspireras av kinesisk dockteater i sitt bildspråk men skapar samtidigt en helt unik och egen värld.
Litauiska konstnären Emilija Škarnolyté har skapat ett videoverk om sin mormor som förlorade synen efter Tjernobylolyckan. Verket försöker dock berätta för mycket och lyckas inte riktigt förmedla tillräckligt om vare sig mormodern, konsten eller tiden.
Camille Norment, som är född i USA men baserad i Oslo och tidigare har representerat Norge vid Venedigbiennalen, arbetar med ljud och speciellt vibrationen av ljud. I hennes installation formad som fraktaler av träbänkar, försöker hon få oss människor att förstå vår gemensamma koppling genom att sjunga tillsammans.
Tuomas A Laitinen utforskar samspelet mellan natur och konst i sin intrikata installation där vi som publik blir observerade av en varelse som både är människa och björn.
Henni Alftan, en annan konstnär från utställningen, målar bland annat en fönsterruta med stjärnor och en gardin med stiliserade stjärnor. Hennes teknik fångar mitt intresse och får mig att verkligen reflektera över hur vi ser på något. Henni Alftans verk är på ett sätt mer koncentrerade än de andra i utställningen, de fängslar mitt intresse i stället för att sprida det på olika berättelser, bilder och röster.
(Kolla även in videon ”De kan vinna Ars Fennica 2023”)