Betalversionerna på Facebook och Instagram är ett försök att undvika EU-lagstiftningen
Enligt sociala medier-experten Brit Stakston är betalversionerna på Facebook och Instagram ett försök att runda EU:s GDPR-lagstiftning. När Facebooks och Instagrams betalversioner lanserades ställdes samtliga användare i EU inför ett val – att fortsätta kostnadsfritt eller skaffa ett abonnemang för att bli kvitt annonser. Många gjorde troligtvis knapptrycket utan att blinka: Nej till mer kostnader. Men vad är det man som användare då har tackat ja till? Enligt Brit Stakston finns det ingenting att vara orolig över som gratisanvändare. Redan i dag använder Meta all information du publicerar – inlägg, bilder, vad du gillar, vad du tittar extra mycket på, vilka vänner du interagerar med och vilka sidor du följer. För 149 kronor i månaden slipper du nu som användare viss riktad reklam. Vad som mer ingår i priset råder det fortfarande viss oklarhet i. Om du som betalanvändare tror att framtiden innebär en helt spårningsfri upplevelse går du däremot bet. Lanseringen av en första betalversion för Instagram och Facebook kom som ett svar på nya EU-regler om krav på samtycke för att få samla in data. Tidigare i år bötfällde bland annat Irlands dataskyddsmyndighet ägarbolaget Meta på mångmiljardbelopp för att ha brutit mot EU:s integritetslagar. För Meta, som tjänar nästan alla sina pengar på annonsintäkter, blir de nya versionerna en prövning för att komma runt både boten och lagstiftningen, säger Brit Stakston.Enligt henne är sista ordet dock inte sagt från EU-håll. Oavsett vilken användartyp du är, gratis som betalande, har Meta, som äger bland annat Facebook och Instagram, rätt att samla in information om dig. Det innefattar bland annat uppgifter du skriver in när du skapar en profil, vad du gör som användare, dina vänner eller följare och vad de gör samt uppgifter om telefonen, datorn eller surfplattan som du använder.