Telefonkö i timmar – så sparar Försäkringskassan



om Försäkringskassan och dess svårigheter att hantera telefonköerna på grund av minskad personalstyrka. Många människor har svårt att få kontakt med myndigheten och telefonköerna är så långa att vissa inte ens kan ställa sig i kö. Försäkringskassan har tvingats minska öppettiderna och telefontiderna på grund av ekonomiska svårigheter. De rekommenderar istället att skicka brev eller besöka ett servicekontor för att få hjälp.

Lotta Jernström, pressekreterare på Försäkringskassan, förklarade att myndigheten prioriterar utbetalningar till de som är beroende av dem för sin försörjning. Telefontiden har minskat och kommer att minska ännu mer inom kort, vilket har lett till klagomål från allmänheten över bristande tillgänglighet.

Försäkringskassan har över 14 000 anställda och betalar ut mer än 245,9 miljarder kronor per år. De är en av Sveriges största myndigheter och hanterar bland annat barnbidrag, sjukersättning och föräldrapenning.andExpectations är att utbetalningar som sker regelbundet eller pensionsutbetalningar kommer på det fasta datumet, medan andra utbetalningar kan ta längre tid att hantera.

Källa: Försäkringskassan

Spara artikeln

Dela artikeln