Transportsektorn i Sverige står inför en förändring, då det snart blir tillåtet att köra 34,5 meter långa lastbilar på vägarna. Reglerna ändrades i slutet på augusti för att tillåta den nya längden, med argumentet att det är bra för miljön och kan stärka näringslivets konkurrenskraft. Trafikverket uppskattar att utsläppen kommer att minska med 4-6% med de nya lastbilarna.
Trots detta ser facket risker med de längre lastbilarna, främst när det gäller olycksrisker vid omkörning. Förbundssekreterare Lars Mikaelsson på Transport efterlyser mer utbildning och diskuterar behovet av en ny körkortsklass eller en kurs i yrkesbeviset för att kunna köra de längre lastbilarna yrkesmässigt. Han påpekar även att om mer gods flyttas över till järnvägen på grund av de längre lastbilarna, kan det vara en nackdel.
Samtidigt öppnar Trafikverket 590 mil väg för de längre lastbilarna och tillsammans med Finland blir nu Sverige det land som godkänt längst lastbilar i EU. Med förhoppningen om positiva effekter på miljön och näringslivet står Sverige inför en ny era av lastbilar på vägarna.