Isabella Lövin (MP) kritiserar Socialdemokraterna för att såga sin egen klimatpolitik och lägga ansvaret på Miljöpartiet. Hon avfärdar deras slutsatser som nonsens och kallar det fegt av dem. Lövin hävdar att den rödgröna regeringen var på väg att göra den nödvändiga omställningen när det gäller klimatfrågor och att man ska vara stolt över det, istället för att ta avstånd från det. Hon anser att flera uttalanden från Anna-Caren Sätherberg är helt felaktiga, inklusive att Socialdemokraterna tar åt sig äran för reformer som faktiskt drevs fram av Miljöpartiet. Lövin försvarar även sitt parti mot anklagelser om att klimatpolitiken har ökat ojämlikheten i landet och betonar att det är viktigt att Sverige fortsätter att vara världsledande inom klimatomställningen. Lövin är kritisk till Socialdemokraternas agerande och oroar sig för vilken väg de kommer att ta i frågan om klimatpolitik.


