På Tiktok kan användare inte bara lägga ut videor i appen, utan också skapa filter som blivit populära för insamlingar till Gaza.
Det mest populära filtret är ett vattenmelonspel som skaparen Jourdan Johnson har använt för att samla in 14 000 dollar, vilket har använts över 10 miljoner gånger. Hon har sagt att pengarna ska gå till välgörenhetsorganisationerna Läkare utan gränser, Human Appeal och Palestinian Children’s Relief Fund och att hon ska uppdatera när pengarna når organisationerna med kvitto och bevis.
Filtret har spridits över hela världen och har även använts av svenska kreatörer, som uppmanar andra att också använda filtret för att öka spridningen.
Arvid Erlandsson, biträdande professor i psykologi på Linköpings universitet, forskar om välgörenhet och menar att det kan vara ett sätt att skapa både ekonomiska och sociala fördelar i livet.
Det finns även filter som stöder Israel, men dessa har inte fått lika stor spridning. Konflikten är polariserande i sociala medier, där hashtaggen #freepalestine har fått 30 miljarder visningar på Tiktok jämfört med #istandwithisrael som har fått 270 miljoner visningar.
SVT har sökt Jourdan Johnson, men hon har ännu inte återkommit.