I Sundsvall var det en tydlig majoritet som ville avveckla den så kallade ”spritparken” som låg nära kommunhuset. Ursprungligen kom förslaget om en alkoholzon från polisen för att öka tryggheten och ordningen i centrum, men efter att zonen införts började klagomålen strömma in. Det rapporterades om öppen narkotikainjicering, sovande människor både i parken och i kommunens byggnader, samt en allmän ökad otrygghet i området.
Majoritet för avveckling
Efter att försöket utvärderats under hösten, stod det klart inför fullmäktigemötet att det fanns en övervägande politisk majoritet för att avveckla alkoholzonen. Efter votering visade det sig att endast Centern och Liberalerna ville att projektet skulle fortsätta.
I en video argumenterar Lisa Tynnemark (S) och Ina Lindström Skandevall (L) för sina åsikter i frågan.


