Region Norrbotten bötfälls för att ha kallat patienten fel pronomen i journalen


Enligt Diskrimineringsombudsmannen (DO) utgör bemötandet, det vill säga att felaktigt benämna patienten med fel könsidentitet i journalen, ett missgynnande som har samband med diskrimineringsgrunden kön och könsöverskridande identitet.

– Vi beklagar det som har hänt och kommer att gå igenom våra rutiner. Det är viktigt att våra medarbetare har kunskap om diskrimineringsgrunderna, inte minst i fråga om könsöverskridande identitet och uttryck, säger Pia Näsvall, Hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Norrbotten.

Regionen har åtagit sig att betala 15 000 kronor i ersättning till den drabbade personen.