Tomaten som försvann: En rymdsaga



De två små tomaterna som försvann på ISS förra året har återfunnits av Nasa. Astronaten Frank Rubio hade förlorat dem bland meter av ledningar och utrustning på rymdstationen. Det visade sig att det inte bara var en utan två tomater som hade försvunnit, och de hade dessutom blivit tillplattade av den låga luftfuktigheten ombord på ISS. Trots att de var uttorkade och hoptryckta, fanns det inga synliga tecken på mikrobiell eller svampväxtlighet. Projektet eXposed Root On-Orbit Test System syftar till att odla grönsaker i tyngdlösheten och kan vara en lösning för framtida rymdresor till månen och Mars. Enligt Nasa finns det psykologiska fördelar med att odla växter i rymden, vilket ökar livskvaliteten och höjer moralen hos astronauterna.