Inget kaos i sikte inför julen på Danderyds vården



Akutpatienter lider på Danderyds sjukhus

Personalen på Danderyds sjukhus slår larm om den försämrade situationen på akutmottagningen inför jul. Överläkaren Johan Styrud berättar att trycket på sjukhuset har eskalerat kraftigt och att det saknas tillräckligt med personal för att ta hand om patienterna. Denna brist på personal har resulterat i att akutpatienter ligger på kalla britsar i korridorer utan tillgång till mat eller möjlighet att gå på toaletten.

Specialistsjuksköterskan Jenny Westerlund, som även är huvudskyddsombud, uttrycker sin djupa oro för situationen och menar att arbetsmiljön för personalen är på en usel nivå. Hon påpekar att personalen knappt hinner ta pauser och att de kämpar för att ge patienterna den vård de behöver.

Överläkaren Styrud förklarar att sjukhusledningen gör vad de kan för att lösa situationen, men att det inte finns någon reserv att ta ifrån. Planerade operationer har ställts in för att frigöra vårdplatser, men detta har tyvärr inte räckt till. Han understryker att man alltid bör söka akutsjukvård om man behöver det, oavsett situationen på sjukhuset.

Med lägre bemanning och ökande tryck på sjukhuset ställs nu förhoppningar till att fler öppna vårdplatser ska kunna öppnas för att lindra trycket på akutmottagningen.