Sjukvårdsministerns senaste uttalande – en besvikelse enligt S



Regeringens fördelning av nära 10 miljarder kronor till regionerna för vården har mött kritik från politiker som menar att pengarna inte räcker. En rapport från Sveriges Kommuner och Regioner visar att regionerna väntas gå med underskott på 24 miljarder kronor nästa år om inga åtgärder vidtas. Regionerna Stockholm, Värmland och Östergötland har uttryckt behov av stora besparingar, och regionpolitiker som Aida Hadzialic (S) är besvikna över det fördelade beloppet. Trots tilldelningen av medel för att motverka besparingar, anses pengarna vara otillräckliga för att täcka vårdens kostnader. Här är fördelningen av medlen till de största regionerna:
Stockholm: 2,1 miljarder.
Västra Götaland: 1,6 miljarder.
Skåne: 1,3 miljarder.
Östergötland: 426 miljoner.
Jönköpings län: 389 miljoner.
Uppsala: 371 miljoner.
Gävleborg: 306 miljoner.
Örebro län: 287 miljoner.
Sörmland: 279 miljoner.
Värmland: 279 miljoner.