Ikea backar efter kritik – klipper bort ”mormor” från reklamfilm
Ikea har fått kritik för sin senaste reklamfilm ”En plats för allt och alla” där karaktären ”mormor” spelad av Elisabeth Falk väckte debatt. Reklamen anklagades för att spela på osmakliga stereotyper och ålderism, vilket ledde till att företaget valde att klippa bort scenen med ”mormor” från reklamfilmen.
Elisabeth Falk, som axlade rollen som ”mormor”, var ovetande om bortklippningen och uttryckte sin besvikelse när hon fick reda på det. Hon betonade att oavsett ålder är det mänskligt att göra misstag och att det är viktigt att karaktären, även om hon spiller eller använder sin mobiltelefon, är en del av gemenskapen.
Kritiken mot reklamfilmen kom främst från seniorer som inte gillade att stereotypa bilder av äldre människor porträtterades. Åsa Lindestam, ordförande för Pensionärernas riksorganisation, uttryckte sin besvikelse och sa att det är viktigt att kunna skoja med pensionärer, men att det inte borde göras på bekostnad av att skapa osmakliga stereotyper.
Ikea försvarade ursprungligen reklamfilmen genom att säga att ”mormor” spiller eftersom hon var försjunken i sin telefon, men valde senare att klippa bort scenen från reklamen. Dock påpekade de att karaktären ”mormor” fortfarande kommer att finnas med i andra delar av kampanjen.
Elisabeth Falk uttryckte sin respekt för Ikeas val att klippa bort scenen, men samtidigt uttryckte hon sin besvikelse över att inte längre vara med i reklamen. Hon ansåg att det är tråkigt att inte längre få vara en del av kampanjen.
Även om karaktären ”mormor” har klippts bort från reklamfilmen, sägs hon ändå ha en ljus framtid till mötes enligt Ikea, vilket ger hopp om att vi kanske kommer få se henne i andra sammanhang framöver.