IT-incident i Härjedalens kommun – hackare utpressar för lösen



It-attack drabbade Härjedalens kommun

Härjedalens kommun har drabbats av en allvarlig it-attack som har lamslagit stora delar av kommunens verksamhet i snart en vecka. Enligt kommunchefen Gunnel Gyllander har hackerattacken slagit ut kommunens system och alla personaldatorer.

Kommunen har kallat in externa it-experter för att identifiera skador och få igång systemen igen. Samtidigt har man aktiverat krisledningsorganisationen och gått upp i stabsläge. Attacken har även anmälts till polisen, Integritetsskyddsmyndigheten och Sveriges nationella ”Computer Emergency Response Team”.

I nuläget är kommunen tvungen att arbeta med papper och penna vilket har drabbat flera verksamhetsområden, särskilt inom äldreomsorgen där viktiga digitala journaler inte är tillgängliga. Även ekonomi- och bemanningssystemen är nere.

Kommunen har fått krav från hackare, men kommunchefen Gunnel Gyllander hävdar att man inte kommer gå med på kraven. Hon avslöjar inte vad som krävs, men påpekar att liknande attacker tidigare har tagit flera månader att återhämta sig från. För Härjedalens kommun kan det innebära en långvarig kris.

Det är ännu oklart varför just Härjedalens kommun har blivit måltavla för attacken, och det finns inte heller någon prognos för när systemen kan fungera som vanligt igen.