Jag avvisar kraftigt anklagelserna som ”Sopdrottning”


Säckar för återvinning från företaget Think Pink. Den tidigare VD:n som kallade sig "Queen of Trash" är en av fem personer som åtalas för grovt miljöbrott i den stora utredningen om avfallsföretaget NMT Think Pink. Arkivbild

Kvinnan som kallats ”Queen of Trash” nekar helt till att ha gjort något brottsligt.

– Det är på ett sätt bra att det äntligen blivit ett åtal, så att hon får försvara sig i domstol, säger hennes advokat Jan Tibbling.

”Queen of Trash” är en av fem personer som åtalas för grovt miljöbrott i den stora utredningen om avfallsföretaget NMT Think Pink. Förundersökningen är en av de största utredningarna i sitt slag och beskrivs om ”exceptionell” i sin omfattning.

Enligt åklagarna har bolaget tagit emot stora mängder avfall, utan att ha någon förmåga att hantera det. Bolaget misstänks ha dumpat tonvis med avfall på 21 platser i landet.

Men det stämmer inte alls, enligt Jan Tibbling.

– Man har tagit hand om byggavfall, enligt lagar och tillstånd och under nogsam tillsyn av kommunerna, säger Tibbling.

Avfallet har sorterats upp i olika delar.

– Vissa delar kan återvinnas och går att sälja, som metall till exempel. Vissa saker förbränns, annat kan används som fyllnadsmassor, säger Tibbling.

– Företaget har funnits under annat namn under en lång tid, med kunnig personal. Man har lagt stora pengar på miljökonsulter och maskiner för att återvinna. Att detta skulle vara organiserad brottslighet för att tjäna pengar på miljöns bekostnad, det är ren spekulation, säger Jan Tibbling.