Unga undviker kostnadsfria tandläkarbesök – ger kliniker stora ekonomiska förluster


Folktandvården Seminariet i Uppsala upplever högt kundtryck, samtidigt som det är vanligt att patienter missar sina inbokade besök, vilket leder till tomma tider på kliniken. Christina Eklund Larsson, tandhygienist och verksamhetschef, uttrycker frustration över situationen och påpekar att den tid som avsatts för en patient kunde ha gått till någon annan.

Missade tandvårdsbesök är särskilt vanligt bland ungdomar i åldersgruppen 18-23 år, trots att tandvården är gratis för dem. Sveriges Folktandvårdsförening konstaterar att detta är ett utbrett problem i hela landet och att det resulterar i betydande förluster för klinikerna.

Statistik från 15 av landets 21 folktandvårdsorganisationer visar att det är framför allt de äldre i åldersgruppen 20-23 år som missar sina besök. I Region Örebro är det endast fyra procent av barn och unga upp till 20 år som missar sina besök, medan siffran är hela 37 procent inom gruppen 20-23 år.

Regeringen planerar att sänka åldersgränsen för gratis tandvård till 19 år från år 2025, och Gunilla Swanholm på Sveriges Folktandvårdsförening anser att detta skulle vara en klok åtgärd med tanke på resursbristen. Hon är medveten om risken att gruppen kanske inte nyttjar tandvården trots erbjudandet, men påpekar att de ändå inte har utnyttjat det nuvarande erbjudandet fullt ut.