Från ”Snake” till störst i industrin – Se mobilspelens resa i klippet ovan.
Enligt Statista förväntas mobilspelsmarknaden omsätta 930,8 miljarder kronor år 2023, vilket representerar 56 procent av hela spelbranschen.
En rapport baserad på intervjuer med 500 spelutvecklare i Storbritannien och USA visar att det är svårt att få mobilspel att överleva. 83 procent av alla titlar som lanseras misslyckas inom tre år antingen genom att tas ned från försäljning eller ses som ekonomiska besvikelser av sina utvecklare.
Majoriteten misslyckas
Enligt Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, är det en medveten taktik från utvecklarna att pröva sig fram genom att göra billiga spel, och de som funkar jobbar man vidare med för att få till en världssuccé.
Strömbäck ger exempel på spel som ”Candy crush” och ”Angry birds” där utvecklaren gjort många spel för att till slut få till en hit.
Men det låter som en dyster siffra?
– Det beror på om man förväntar sig att det ska bli succé direkt eller om man vet med sig att man får pröva sig fram.
I klippet nedan förklarar Per Strömbäck vad som ligger bakom det faktum att 83% av mobilspel betraktas som misslyckanden inom tre år.