Långsam men säker töms E22 efter kökaoset. Vid 18-tiden fanns fortfarande cirka 50 lastbilar kvar på vägen. Bärgningsarbetet har pågått sedan 14-tiden på torsdagseftermiddagen och sju bärgningsresurser är på plats för att dra loss de insnöade fordonen. Prognosen är att arbetet kommer att vara klart vid midnatt, men det kan ta längre tid på grund av vädret.
Dennis Kronholm och Robin Färnström är två av de som arbetar med bärgningen. De har lyckats dra loss 50 bilar vid 16-tiden, men det tar tid eftersom de bara kan ta sig an 1-3 fordon åt gången. Många lastbilar har varit insnöade i upp till 40 centimeter djup snö.
E22 är helt avstängd mellan Sätaröd och Hörby och Trafikverket uppmanar alla att resa endast om det är nödvändigt. Omledningen sker via gamla E22 och riksväg 23 och enligt prognosen kan E22 öppnas tidigast på fredagsmorgonen.


