Bagagehärdsmälta på Arlanda – ”Katastrof”



Senast uppdaterad den 22.06 | Publicerad den 22.00

Helena Kvist och hennes familj stod och väntade på sina väskor i över två timmar. Fotografiet är taget av Helena Kvist.

När flygresenärerna landade på Arlanda sent på söndagskvällen möttes de inte av sitt bagage. Istället stod de och väntade på sina väskor i över två timmar. Helena Kvist och hennes familj landade klockan 23.00 och hoppades på en smidig upphämtning av sina väskor. Tyvärr dröjde leveransen av väskorna och kaoset växte. Enligt Helena Kvist var det total kaos och brist på information, vilket gjorde att människor var trötta, uppgivna och barnen grät och skrek.

En annan resenär, Victor, som reste från London med sin sambo, berättade att det var fullständigt kaos när de passerade. Han säger att det var synd om de som satt där vid midnatt och väntade i flera timmar för att få sina väskor.

Efter lång väntan fick resenärerna till slut information från personalen på plats som sa att förseningarna berodde på personalbrist och problem med bagagevagnar.

Helena Kvist berättar att vissa funderade på att lämna utan sina väskor och åka hem, men att de tvekade eftersom de inte visste om deras väskor skulle dyka upp och då hade de väntat i onödan.

Swedavia, som driver Arlanda, bekräftar att det har varit längre väntetider på bagage nattetid under helgen på grund av personalbrist hos ett av marktjänstbolagen.

”Flygplatsen beklagar givetvis detta. Resenärer ska ha blivit erbjudna att få bagaget hemkört om de inte hade möjlighet att vänta på sitt bagage,” skriver Swedavias pressansvarige, Ellen Laurin, i ett mejl till Aftonbladet. Aftonbladet har sökt Swedavia för ytterligare kommentarer, men utan framgång.