Nya reklamen för Kappa bars – Rabatter förklädda som p-böter



Uppdaterad 18.52 | Publicerad 18.49

Samuel Ottestigs redan dåliga vecka förvärrades av en olycklig händelse med en gula lappen på hans bilrutan. Men när han tittade närmare upptäckte han att det inte var en parkeringsbot, utan istället ett erbjudande om 15 procent rabatt på nästa besök på Kappa bar.

Ottestig, en 27-årig Uppsalabo, beskriver hur han blev förvirrad när han upptäckte den gula lappen på sin bil när han kom tillbaka till den parkerade bilen. Han förväntade sig att det skulle vara en parkeringsbot, och kände sig besviken när han insåg att det var ett marknadsföringsknep från Kappa bar.

Reklamen på lappen erbjöd 15 procents rabatt på en middagsnota på Kappa bar och beskrev ”överträdelsen” som att han inte hade bokat bord på restaurangen. Ottestig kände sig lurad och rasande över att företaget hade använt en sådan taktik för marknadsföring.

Han har kontaktat Kappa bar och uttryckt sin kritik, men har ännu inte fått något svar från företaget. Han säger att han aldrig mer kommer besöka Kappa bar i Uppsala.

Klas Bergqvist, grundare och delägare av Kappa bar, förklarar att företagets kampanj har delats ut i flera städer och att deras avsikt inte var att uppröra människor. Han säger att de ville använda psykologin bakom känslan av att få en parkeringsbot för att skapa en överraskande och positiv upplevelse för kunderna.

Bergqvist beklagar om de har retat någon och ber om ursäkt för missförståndet. Han hoppas att de som eventuellt blev upprörda ändå har kunnat njuta av jul- och nyårsfirandet.