Breivik stämmer norska staten på nytt – inför rättegång


Det har gått nästan 13 år sedan Anders Behring Breivik utförde det som har kallats det värsta attentatet i Norge sedan Andra världskriget. Han dödade sammanlagt 77 personer, de flesta på ön Utøya där det socialdemokratiska ungdomsförbundet AUF hade ett läger vid den tiden.

Ett år efter attacken dömdes Breivik till minst 21 års fängelse för terrorbrott. Sedan dess har han levt under restriktioner, särskilt när det gäller kontakter med omvärlden och andra intagna.

”Är suicidal”

Breivik vänder sig nu mot dessa förhållanden genom att stämma den norska staten. Han söker ersättning för de mentala skador som enligt hans advokat har orsakats av isoleringen.

– Han har skadats av isoleringen, är suicidal och har försökt ta sitt liv under de senaste sex åren, säger advokaten Øystein Storrvik till NRK.

I de dokument som har skickats till domstolen framgår det att Breivik för närvarande endast får träffa två andra intagna en timme varannan vecka, enligt advokaten.

Den norska staten har motiverat Breiviks isolering med att det skulle utgöra en säkerhetsrisk att placera honom med andra. Det argumentet utgör försvarets huvudlinje även i detta fall, rapporterar NRK med hänvisning till domstolens dokument. Man delar inte heller bilden av att Breivik skulle vara självmordsbenägen.

Kök, gym och tre undulater

Breiviks förhållanden i fängelset har länge varit ett omtalat ämne i Norge. Tidigare har medier beskrivit hur han har en ”egen avdelning” på Ringerike-anstalten, med eget kök, gym och tre undulater.

När Oslo tingsrätt tar upp Breiviks stämning på onsdagen är det inte första gången saken prövas i domstol. 2016 stämde Breivik staten på liknande grunder, men förlorade i hovrätten. Vid den tiden, liksom vid flera andra domstolsförhandlingar kopplade till fängelsetiden, gjorde Breivik nazistiska hälsningar i rätten.