Det råder för närvarande en kötid på upp till sex år för att få leveranser av granater. Samtidigt har den svenska staten ett snabbt behov av att kunna köpa mer ammunition, dels för att kunna bistå Ukraina med ammunition, dels för att kunna bygga upp sina egna lager snabbt.
Martin Lundmark, som forskar på frågor rörande försvarsindustrin, påpekar att ekvationen inte går ihop. Det är mot denna bakgrund som dagens besked från försvarsminister Pål Jonson (M) ska ses, nämligen att regeringen vill se en tredubblad tillverkning av ammunition.
Leveranser nästa år
Planen är att Sverige ska börja få leveranser redan under nästa år.
”Enligt det avtal vi skrivit så finns det sedan varje år en garanterad kapacitet granater för svensk del”, säger Björn Andersson, affärsutvecklingschef på Nammo.
Men avtalet om utbyggnad är beroende av att EU också beviljar medel. Förhoppningen är att EU ska stå för 45 procent av investeringskostnaden. Liknande ansökningar om bidrag till ökad kapacitet görs samtidigt för Nammos fabriker i Norge och Finland.
”Man betalar en utbyggnad och då får man gå före i kön”, säger Martin Lundmark.
Alla måste öka
Fabrikerna i de tre länderna är specialiserade och tillverkar olika delar av granaten. För att en fabrik ska kunna öka kapaciteten behöver de övriga också göra det.
Ett besked från EU kommer tidigast i mars i år. Om det inte beviljas EU-medel för samtliga länderna, kommer avtalet med svenska staten att upphöra.
”Då är vi tillbaka på ruta ett, men jag hoppas att vi kan hitta en ny väg framåt”, säger Björn Andersson.


