Brandbilar och ambulanser behöver dubbdäck



Flera personer inom räddningstjänsten larmar nu om att deras uttryckningsfordon i Stockholm saknar dubbdäck. I stället kör de med ”allrounddäck”, vilket kan leda till både förseningar och olyckor, särskilt när väglaget är dåligt och det är kallt och isigt ute. En person inom räddningstjänsten berättar att de har varit med om att det har släppt när de har ryckt ut och att det har varit tur att de inte hamnat i diket eller krockat under utryckning.

Att framkörningstiderna under utryckning blir längre kan också få allvarliga konsekvenser. Dessutom vittnar även brandmän i andra regioner om samma problem.

Enligt svensk lag måste man använda vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Vinterdäck kan vara antingen dubbdäck eller odubbade friktionsdäck, även kallade ”allrounddäck”. För tunga fordon gäller också att däcken måste ha mönsterdjup på minst 5 millimeter när vinterväglag råder.

Magnus Krantz, central ombudsman vid Brandmännens Riksförbund, säger att det är arbetsgivarens ansvar att se till att brandbilarna har rätt däck, men att det också är viktigt att de som kör utryckningsfordon larmar när det uppstår problem. Han påpekar att det är något man måste anmäla till arbetsgivaren och att om däcken är undermåliga måste de bytas.

Han kan inte svara på om det är en kostnadsfråga att kommuner använder allrounddäck, men påpekar att det finns en rimlig tanke i det, eftersom det blir en ytterligare kostnad att ha två uppsättningar däck till varje fordon. Samtidigt påpekar han att kostnaden inte bör spela någon roll när det handlar om att ha rätt däck på utryckningsfordonen.