Efter krigsutbrottet: ”Undvik att hamstra!”



Tomma hyllor vid toalettpappret i början av pandemin 2020. Foto: Adam Ihse/TT

I början av pandemin 2020, när budskapet spreds om att svenskarna måste vara beredda på krig, ledde detta till tomma hyllor i vissa butiker. Stormkök, vevradio och vattendunkar var några av de produkter som folk började köpa i stora mängder.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) uppmanade människor att vara förberedda men att inte hamstra. Enligt MSB skapar det onödig oro och det finns ingen anledning till det just nu.

Liknande tendens kunde ses när pandemin började. Tomma hyllor där toalettpappret tidigare legat var ett vanligt syn.

Efter en uppmaning från regeringen och överbefälhavaren Micael Bydén var det flera produkter för hemberedskap som började säljas i betydligt större mängd. Clas Ohlson rapporterade om en ökning av försäljningen av nödradio, vattendunkar och stormkök med flera hundra procent.

På flera håll i landet märktes samma tendens. Butiker slet med att fylla på hyllorna med de produkter som kunderna efterfrågade i större mängd.

MSB poängterade att det är bra att vara förberedd för olika kriser men att det är viktigt att tänka på att varorna måste räcka till alla. Att ha ett hamsterbeteende skapar en onödig brist och oro. Ifall man ser tomma hyllor i butikerna kan det också vara så att butiken bara inte hunnit fylla på ännu.