Birgitta och hennes resa till Sydamerika: Det var bara vi två



Familjens resa kritiserades av Moderaterna – men Ulf Kristersson var alltid redo att åka tillbaka till jobbet.

Statsminister Ulf Kristersson och hans familj åkte till Sydamerika för att fira hans 60-årsdag. Resan varade i tio dagar och blev starkt kritiserad av flera representanter inom Moderaterna, som menade att resan var otajmad med tanke på sjunkande opinionssiffror och en orolig omvärldssituation.

Trots kritiken var Kristersson inte orolig och sa att han alltid var ”i tjänst”, oavsett var han befann sig fysiskt. Han poängterade att han var beredd att åka tillbaka till jobbet om det behövdes.

Nu är familjen tillbaka hemma i Sverige och Birgitta Ed berättar att resan var ”jättebra” och att det var härligt att vara borta tillsammans som familj. Hon berättar även att Kristersson verkade nöjd med sin födelsedag.

Under resan hade Kristersson med sig en speciell akutväska med en kostym och en vit skjorta ifall han behövde åka någonstans. Skjortan har nu kommit till användning när Kristersson behövde åka till en konferens i Sälen.

Trots kritiken och kontroverserna runt resan, verkar Kristersson och hans familj ha haft en trevlig tid och var alltid redo att återvända till arbetet om det behövdes.