Tiktok fortsätter att vara en populär favoritapp för unga, medan andra plattformar såsom Twitter och Facebook upplever en nedgång i användare. Enligt sociala medier-strategen Cecilia Victoria Kärrberg, är en av de aktuella trenderna att använda sociala medier som en sökmotor, inte bara som en tidsfördriv utan som en källa till information och inspiration. En annan trend är mikrolärande genom korta filmklipp.
Hon noterar att samtal och delningar av innehåll nu främst sker i privata kanaler och stängda grupper, till skillnad från tidigare öppna kommentarsfält. En ny utmanare till Twitter vid namn Threads från Meta har också dykt upp i Sverige och talas det mycket väl om.
Facebook och Instagram förlorar yngre användare till förmån för plattformar som Tiktok och Snapchat på grund av trötthet på den polerade ytan i sociala medier. Även Instagram, som ägs av Meta, förlorar de yngsta användarna.
Däremot fortsätter influencer-marknaden att vara stark och det finns en ökande trend med konton som har en mer hållbar inriktning. Samtidigt varnar Kärrberg för att undvika fallgroparna på sociala medier, såsom att tänka på säkerheten och se över sitt användande samt vara medveten om sitt bidrag till det digitala flödet.