Publicerad 19 januari 2022, kl. 08:42
En förändring i Skånetrafikens tidtabell har skapat problem för pendlaren Sven Hedberg. Sedan mitten av december spenderar han totalt sex timmar varje dag på resande fot.
Sven Hedberg har pendlat mellan Osby, Boalt och Malmö i ett och ett halvt år. Resorna har varit långa, en och en halv timme enkelväg, men har tidigare gått smidigt med välplanerade byten. Men i mitten av december ändrade Skånetrafiken sin tidtabell vilket har resulterat i att Sven missar avgörande förbindelser med endast några minuters marginal i båda riktningarna.
Nu tar resan enkelväg två och en halv timme istället för en och en halv timme. Sven missar tåget varje dag och berättar att det är särskilt frustrerande när han har obligatoriska tentor på eftermiddagen och risken är att han inte kommer hem utan måste övernatta i Malmö.
Sven har tagit kontakt med Skånetrafiken både före och efter förändringen, men utan resultat. Han är begränsad eftersom han inte har körkort och kan inte anpassa sig till de nya tiderna på något annat sätt.
Skånetrafiken har svarat att tidtabellerna för tåg har anpassats till nya spår vilket har påverkat bussförbindelserna. De beklagar problemen och försöker hitta en tillfällig lösning, men har ännu inte lyckats göra det.
Detta har resulterat i att Sven och flera andra pendlare drabbats av förbindelseproblem på busslinje 539. Skånetrafiken avslutar med att det inte finns en enkel lösning på problemet.


