Enligt organisationen Mobility Sweden väntas elbilsförsäljningen minska under 2024 efter flera år av ökande försäljning. Vd:n Mattias Bergman uttrycker oro över att takten har bromsat in och nu förväntas minska för första gången, vilket han ser som ett trendbrott. Prognosen visar att antalet sålda elbilar väntas minska till omkring 85 000 jämfört med 112 000 under 2023, och att andelen rena elbilar tros sjunka från 39 till 35 procent.
Mobility Sweden pekar på att framför allt privatkunderna har backat när det gäller elbilsförsäljningen. Borttagen elbilsbonus, försämrad privatekonomi och högre räntor har gjort privatleasing dyrare, vilket har resulterat i att många nu ser elbilen som för dyr.
Klimatmålen hotas
En minskning av elektrifieringen är dålig nyhet för de svenska utsläppen från trafiken enligt Trafikverket. Målet är att trafikutsläppen ska minska med 70 procent till 2030. Elektrifiering, andel förnybara bränslen och total trafikmängd avgör hur stora utsläppen blir. Måldirektör Sven Hunhammar menar att om elektrifieringen inte ökar och förnybara drivmedel inte används blir det orealistiskt att nå klimatmålen.
Regeringen har nyligen minskat inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel, vilket förväntas öka de svenska klimatutsläppen. Samtidigt som elbilsförsäljningen ser ut att minska, vilket enligt Trafikverket är allvarligt. Idag går endast 10 procent av bilarna på el, medan målet år 2030 är att 40 procent av bilarna ska vara eldrivna.
Enligt Sven Hunhammar är elektrifieringen väldigt viktig, särskilt när försäljningen av biodrivmedel förväntas minska på grund av regeringens åtgärder.