Felkopplat samtal till Jönköpings färdtjänst resulterade i att Olle, 11 år, blev nedringd



Underhållsarbete ledde till att färdtjänstens växel kopplades fel – 11-årig pojke bombad av samtal

I samband med ett planerat underhållsarbete kopplades färdtjänstens växel i Jönköping felaktigt till 11-åriga Olle Hansers mobiltelefon i Järvsö. Under torsdagskvällen mottog Olle och hans mamma Mari Hansers otaliga samtal från Jönköpingsbor som försökte boka akut färdtjänst. Samtalen inkluderade även bokningar från psykiatrin och betalningsfrågor.

Mari svarade på samtal och förklarade att de inte kunde administrera färdtjänstbokningar, men samtal fortsatte att komma. Till sist lämnade hon ett röstmeddelande för att förklara situationen för de som fortsatte att ringa.

Länstrafiken i Jönköping har bett om ursäkt för felet och försäkrat att de kommer att kompensera för det inträffade. Enligt Anna-Karin Malm, chef för serviceresor på Länstrafiken, undersöks nu vad som gått fel för att förhindra att det upprepas i framtiden.

Olle, som tidigare upplevt enstaka felkopplingar, hoppas att ingen tog skada av misstaget.