Polisrapport om spår av kokain Ignorerades av riksdagen: Ingen åtgärd från regeringen



Narkotikapolisen Lennart Karlsson gjorde en polisanmälan i december angående kokainspår i riksdagen efter att ha sett Aftonbladets granskning. Utredningen lades ned av åklagare tre dagar senare på grund av brist på spår eller omständigheter som kunde knytas till en person. Polisen kontaktade även Riksdagsförvaltningen och informerade dem om anmälan, men inga åtgärder vidtogs eftersom informationen inte innehöll tillräckligt med detaljer. Riksdagsförvaltningen har inte själva gjort någon polisanmälan. Aftonbladets granskning visade spår av kokain på toaletterna hos fyra av riksdagspartierna: Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Liberalerna. Riksdagens säkerhetschef Niklas Åström säger att de fortsätter sitt arbete med att arbeta för en stark säkerhetskultur i riksdagen tillsammans med partierna och partikanslierna.