Kvalspelaren Jastremska uttryckte sin upphetsning över att ha nått sin första Grand Slam-kvartsfinal, sägandes: ”– Jag tror att jag måste ta tusen andetag för jag tror att mitt hjärta kommer att hoppa ur min kropp.”
Tidigare världsettan Azarenka, som har vunnit Australian Open två gånger, 2012 och 2013, var Jastremskas motståndare.
Efter matchen valde Jastremska att göra en politisk markering genom att hälsa med sitt racket istället för att omfamna sin belarusiska motståndare, uppmärksammande kriget.
Historiskt sett är Jastremska den första kvalspelaren som har besegrat två Grand Slam-mästare i en Grand Slam-turnering sedan Wimbledon 1999 när Jelena Dokic besegrade Martina Hingis och Mary Pierce.
”Det var som om någon sköt mig i ryggen”
I kvartsfinalen ställs Jastremska mot den oseedade Linda Noskova från Tjeckien, som avancerade efter att Elina Svitolina tvingades avbryta matchen på grund av smärtor i ryggen.
Noskova önskar Svitolina ett snabbt tillfrisknande och uttrycker att det inte var så hon hade tänkt vinna matchen.


