Fritagning av patient från psykiatrin i Västerås av man med kofot


En man med en kofot bröt upp en dörr på psykiatriska avdelningen i Västerås och fritog en man i 30-årsåldern innan de flydde i en röd bil. Polisen fick larmet från säkerhetsavdelningen vid 13.15 på måndagen och genast inledde en stor insats för att hitta de båda männen.

Enligt polisen gick fritagningen lugnt till och ingen person skadades, förutom dörren som bröts upp med en kofot. Den fritagna mannen hade kommit till psykiatrin i Västerås dagen innan händelsen. Polisen har gått ut med en efterlysning av flyktbilen och den fritagne mannen, och går igenom övervakningsbilder från rymningsplatsen.

Trots händelsen betonar polisen att det inte finns någon fara för allmänheten och att sökinsatsen har avbrutits. Enligt polisens presstalesman Roland Komaromi är det ovanligt med fritagningar från psykiatrin och att det alltid är allvarligt när en person som ska vara på psykiatrin inte är där.

Texten uppdateras.