Sasha Ockenden från SOS Humanity skriver till SVT att den italienska praxisen och politiken leder direkt till fler dödsfall på Medelhavet. Enligt en ny lag som trädde i kraft i mars förra året måste räddningsfartyg omedelbart uppsöka tilldelad hamn efter en räddningsinsats, vilket innebär att de bara kan genomföra en räddning åt gången. Organisationer vittnar om att de ofta tilldelas hamnar långt ifrån räddningszonerna, vilket försvårar räddningsinsatserna.
Oliver Kulikowski från Sea Watch berättar för SVT att deras fartyg, Aurora, har blockerats två gånger eftersom de tilldelats hamnar som var omöjliga att nå på grund av passagerarnas tillstånd, väderförhållanden och brist på bränsle. Brott mot lagen kan leda till böter på upp till 10 000 euro och en blockering av fartyget i 20 dagar. Läkare Utan Gränser rapporterar att de vid flera tillfällen lämnat båtar i nöd på havet för att undvika att bryta mot lagen.
Jana Chiernioch, från Läkare utan gränser, säger till SVT att dilemmat är att antingen rätta sig efter myndigheterna för att undvika blockad och kunna fortsätta räddningsinsatserna, eller att svara på ropet från människor i sjönöd. Hjälporganisationerna anser att den italienska lagen bryter mot internationell sjölag och i juli framförde fem organisationer ett gemensamt klagomål till EU-kommissionen. SVT har framfört kritiken till det italienska inrikesdepartementet, som svarar att regler måste respekteras av hjälporganisationerna eftersom regler är regler.