Aioli-fyllda semlor på Caféet: En smaksensation eller en olycklig miss?



På Café Columbia i Kisa gick det inte riktigt som planerat när lördagens semlor fylldes med aioli istället för vaniljkräm. Anledningen till missödet var att ägaren Sofia Forsberg blandade ihop vaniljkrämen med sin hemmagjorda aioli på grund av stress.

Forsberg hann bara sälja några få semlor innan kunderna upptäckte den ovanliga fyllningen. Hon erkänner sitt misstag och säger att hon vanligtvis alltid provar det som kunderna ska äta för att säkerställa att det smakar bra, men den här gången gick hon i fällan själv.

Kunderna som köpte de oavsiktligt vitlöksfyllda semlorna tog det hela med humor, och de som drabbats kommer att få pengarna tillbaka eller en ny semla.

Som en ny idé testade personalen på caféet en semla med räkor och aioli – toppad med dill – och fann att den var riktigt god. Forsberg skämtar om att det kanske blir deras nästa stora grej, en ”Räksemla från Kisa”.