Samuel Pihlström, med personbästa 3.41,92, tog sig fram i fältet under slutet och stod för en stark avslutning på 1 500-metersloppet i tjeckiska Ostrava.
Han noterade 3.35,47, vilket innebär svenskt rekord och en kvalificering till inne-VM i Glasgow.
”Kändes väldigt bra”
Samuel Pihlström kommenterar sitt lopp och säger: ”Det kändes väldigt bra i dag även om loppet var lite stökigt i början. Jag fick jaga lite och känner att utan problemen i starten hade det kunnat gå ännu snabbare.”
Med tiden 3.35,47 klarade 22-åringen även det Internationella friidrottsförbundets kvalgräns på 3.36,00 till inne-VM i Glasgow.
Mästerskapet avgörs 1-3 mars.
Sprintern Henrik Larsson blev trea på 60 meter i Ostrava på 6,59, medan Yoshihide Kiryu från Japan vann loppet på 6,53 före tysken Joshua Hartmanns 6,57.
ARKIV: Här tog Pihlström U23-EM-brons 2023:


