En attack med drönare inträffade tidigt på söndagen mot en mindre amerikansk bas i Jordanien vid gränsen till Syrien. Biden och USA har utpekat en ”militant extremistisk Iran-stödd grupp verksam i Syrien och Irak” som ansvarig för attacken.
Biden har hotat med att hämnas attacken, vilket kan öka risken för en utvidgning av kriget.
”Mycket farlig situation”
Stefan Åsberg, SVT:s tidigare korrespondent i Mellanöstern och USA, säger att det är en ”mycket farlig situation”.
”Den amerikanska allmänheten är mycket upprörd. Republikanska politiker i kongressen kräver att USA ska attackera Iran”, säger han och fortsätter:
”Men det är inte troligt att USA gör det eftersom det skulle öka risken för ett regionalt storkrig. Varken USA eller Iran vill se en sådan eskalering.”
Iran avfärdar anklagelserna
Iran har avfärdat USA:s och Storbritanniens anklagelser om att man stödjer grupperna bakom drönarattacken, enligt Irans statliga nyhetsbyrå Irna.
Icke namngivna amerikanska tjänstemän uppger att personalen på basen misstog den fientliga drönaren för en amerikansk drönare som var på väg tillbaka, rapporterar The Wall Street Journal. En källa inom det amerikanska försvaret uppger vidare till tidningen att det än så länge inte finns några bevis för Irans inblandning.
Militärbasen kallas Tower 22 och har ett särskilt strategiskt läge i det hörn av Jordanien som gränsar mot både Syrien och Irak.
I både Syrien och Irak har Iran-stödda milisgrupper genomfört fler än 150 attacker mot amerikanska eller västliga mål under de senaste månaderna, och både USA och Israel har också utfört attacker i länderna.


