Republikaner kräver riksrättsprocess mot minister



Republikaner i USA:s kongress inleder ett förfarande för att ställa inrikesminister Alejandro Mayorkas inför riksrätt. Anklagelserna inkluderar att Mayorkas medvetet och systematiskt har underlåtit att hålla landets gräns säker. Ministern har också anklagats för att ha brutit mot migrationslagstiftningen och gett vilseledande uttalanden om säkerhetsläget vid gränsen.

Vid tisdagens utskottsmöte röstade republikaner för att låta hela representanthuset rösta om ett riksrättsförfarande mot Mayorkas. Detta har inte hänt mot en sittande minister på nästan 150 år.

Republikanerna har satt migrations- och gränsfrågor högt på dagordningen inför det kommande presidentvalet och visar en enad front, vilket demokratiska politiker beskriver som ett ”Trump-jippo”. I senaten pågår långdragna förhandlingar mellan partierna om ett gemensamt migrationspaket.

President Joe Biden har uttryckt sin beredskap att agera för att lösa låsningarna kring gränsfrågan om han får befogenheterna. Å andra sidan har Donald Trump uttryckt sitt motstånd mot ett dåligt avtal och har sagt att han hellre ser att det inte blir något avtal alls.