Skogsbränderna i Chile har skördat många liv
Dödstalen i de svåra skogsbränderna i Chile fortsätter att stiga. President Gabriel Boric bekräftade på söndagen att över 60 människor omkommit och att dödstalet lär bli ännu högre. Han besökte ett av de svårast drabbade områdena, Quilpue utanför Viña del Mar, och konstaterade den enorma ödeläggelsen. Presidenten har utlyst två nationella sorgedagar för att hedra brändernas offer och kallade tragedin den värsta sedan jordbävningen i februari 2010.
Enligt borgmästare Macarena Ripamonti i Viña del Mar har över 370 personer rapporterats som saknade, och mellan 3 000 och 6 000 hus har förstörts. Norska medborgare finns bland dem som fått hjälp att lämna utsatta områden, meddelade Norges utrikesdepartement, och Sveriges UD uppmanar resenärer att hålla sig informerade samt följa den chilenska krisberedskapsmyndigheten Senapreds råd.
Presidenten har tidigare utlyst katastroftillstånd med utegångsförbud för att kunna använda alla tillgängliga resurser för att släcka bränderna. Invånare har också evakuerats när bränderna närmat sig städer. En bild visar en invånare i Viña del Mar som flyr elden och röken med en häst.


