Ministern: ”Det krävs ytterligare insatser”



– Vi diskuterade olika åtgärder som bankerna kan vidta för att förhindra att äldre blir offer för bedrägerier, fortsätter Wykman.

En av de åtgärder som diskuterades var att bankerna kan arbeta för att öka medvetenheten hos sina kunder om vilka risker som finns med att dela med sig av sina personliga uppgifter och om hur man kan skydda sig mot bedrägerier.

– Det är viktigt att bankerna tar sitt ansvar och arbetar för att öka medvetenheten hos sina kunder, säger Wykman.

Utöver att bankerna kan vidta åtgärder för att öka medvetenheten hos sina kunder diskuterades också vilka lagar som kan ses över för att stärka skyddet för äldre mot bedrägerier.

– Vi måste se över vilka lagar som kan behöva förändras för att bättre skydda äldre mot bedrägerier, säger Wykman.

Regeringen och bankcheferna diskuterade också möjligheten att införa strängare regler kring kontroller av kunders transaktioner för att upptäcka och förhindra bedrägerier.

Sammanfattningsvis diskuterades under mötet möjligheten för bankerna att arbeta för att öka medvetenheten hos sina kunder, samt vilka lagar som kan behöva ses över för att stärka skyddet för äldre mot bedrägerier. Detta kan bli avgörande för att förhindra att äldre blir offer för bedrägerier i framtiden.